Mini-blog

Over uitdaging

Yoga doen we in eerste instantie om te ontspannen. Maar hoe werkt het wanneer je yoga een uitdaging biedt? Uitdaging is een inspanning. Hoe ga je daarmee om? Moet je je inspannen of toch je grenzen bewaken en binnen je comfortzone blijven?

Dit is de vraag waarmee wij elke dag te maken hebben in ons dagelijks leven. Diegene die het geleerd heeft om de balans tussen inspanning en ontspanning te vinden heeft de hectiek van deze tijden begrepen en overwonnen.

Hier zijn twee stellingen om je eerste stap te zetten:

1. Ontspanning kan niet zonder inspanning.

2. Inspanning is oké mits het eindt met ontspanning.

 

 

Over het verschil tussen Kundalini yoga en anderen yogavormen.

Het verschil in het bereiken van het resultaat is ongeveer 22 jaar. Dat wil zeggen wat jij met Kundalini yoga in één jaar kunt bereiken kun je met andere yogavormen in 22 jaar bereiken.
Kundalini yoga is een Thalys trein, die brengt je in korte tijd naar jouw bestemming toe in vergelijking met de stoptrein.

Over zelfliefde

Waarom kundalini yogaleraar loopt niet rond tijdens de yogales en corrigeert zijn/ haar leerlingen niet? Het antwoord zit in de volgende vraag: Wat leer je daarbij?

1. Of jij het niet goed hebt gedaan.

2. Of jij het wel goed hebt gedaan.

 

We zijn niet gewend om op zichzelf te vertrouwen. We denken dat iemand anders weet beter wat wij nodig hebben. Bij Kundalini yoga leer je iets wat nergens anders te leren is – ZELFERKENNING, wat vervolgens de volgende stappen aanbiedt. En dat zijn ZELFVERTROUWEN, ZELFRESPECT en uiteindelijk onvoorwaardelijke ZELFLIEFDE.

 

Over geluk

Je bent zelf verantwoordelijk voor je geluk. Niemand anders kan je gelukkig maken behalve jij zelf. Kun je niet gelukkig zijn in je eentje, kun je dat ook niet in de relatie.
Vlinders in je buik en verliefdheid is tijdelijk. Shopping blijheid is tijdelijk. Vakantie kriebels zijn tijdelijk. Wat is dan voor altijd? Jij. De relatie tussen jou en jou.
Wil je de stap maken naar je eigen geluk?

Over wilskracht

Deze post is bedoeld voor mensen die hun passieve energieloze levenshouding willen veranderen in proactieve wilskracht.
Wilskracht, assertiviteit, innerlijke kracht, stamina, capabel zijn om ongewenste situatie te veranderen, autoriteit voor eigen kinderen te zijn, durven en bepalen- dit alles kun je leren en jezelf te trainen met yoga.

Boogschutter houding gebruiken wij in Kundalini Yoga om hieraan te werken. Door deze houding te beoefenen versterk jij je derde chakra ofnavelcentrum waar je eigen “ik” in zit. Navelcentrum en buikspieren is niet hetzelfde. Door alleen  je buikspieren te trainen kom je niet in contact met jezelf, wordt je niet bewust van je kwaliteiten en weet jij niet wat jouw ziel nodig is. Wel is het mogelijk met Kundalini Yoga – een complete persoonlijke ontwikkeling training. Ben jij er klaar voor? Het kan alleen maar beter worden!

 

Zeg hard op wat je wilt!

 

Ik wilde meer tijd aan mijn hobbyfotografie besteden. Sinds ik de post  MAAK TIJD VOOR JE HOBBY heb geplaatst, en dus hard op heb gezegd wat ik wil, heb ik in één keer meer tijd/ zin/ideeën voor mijn hobby!
Hier zie je één van de foto’s die ik heb gemaakt tijdens de Eindjaarfeest van mijn zoon. De school is blij met de foto’s. Ik ben blij met mijn hobby, waar ik veel voldoening uit haal.
Waar gaat deze post over? Over mantra’s 🙂
Mantra’s werken op de zelfde manier. Je herhaalt de woorden van universele wijsheid, liefde, bewustzijn, positiviteit, gezondheid…
Alles wat je wil worden. Alles wat je wil hebben als gelukkig, gezond mens. Het resultaat zal niet lang op zich laten wachten.

 

Voor wie?

Kundalini yoga is voor mensen: 

# die durven waarheid in de ogen te kijken

# die uitdagingen willen leren weerstaan

# die stressvolle leven willen vervangen door rust en zekerheid

# die regie in de handen willen hebben

# die zich gezond en vitaal willen voelen

Kundalini Yoga is voor mij!

Meditatiekussens

Vanaf nu zit je extra comfortabel te mediteren met deze splinternieuwe meditatiekussens gemaakt van % natuurlijke materialen.
De vulling van boekweitkaf zorgt er voor extra stabiliteit, steun en rust tijdens je oefeningen. Ze zijn verschillend qua hardheid en hoogte. Er ligt ook eentje op jou te wachten.

 

 

Over het effect van de mantra’s

Het chanten ( zingen of uitspreken) van mantra’s wordt elke kundalini yogales gebruikt. Dit onderscheid kundalini yoga van andere yogavormen. Wat voor effect heeft het?
Je kunt het chanten van mantra’s vergelijken met het herhalen van affirmaties. Allebei technieken spreken het positieve in je aan. Echter bij het chanten van mantra’s bereikt je mind een neutrale staat, zonder polariteit van negatief en positief. Neutrale mind is een rustige, oordeelloze mind, die makkelijk loslaaat. Positieve mind kijkt altijd terug naar het verleden, wanneer negativiteit ontstond. Mantra’s kalmeren je hoofd en geven je gevoel van tevredenheid. Bovendien ze raken jouw ziel aan en je balans tussen het lichaam, mind en geest wordt hersteld.

 

Groene energie

Groen – is de kernkleur van Yogastudio Mierlo. En vanaf nu worden wij voorzien van groene  energie . Dus elke keer dat jij hier komt lessen, draag je ook bij aan het milieu.

 Bovendien groene kleur – is de kleur van vierde ( hart) chakra, die verbindt de onderste drie en de bovenste drie Chakra’s met elkaar.

Het weerspiegelt de verbinding tussen aarde (onderste drie Chakra’s) en geest (bovenste drie Chakra’s). Groen staat voor vruchtbaarheid, groei, hoop, kalmte, geluk, stabiliteit, betrouwbaarheid, bezinning en evenwicht.

Het vierde Chakra staat voor de liefde, vriendelijkheid naar jezelf en anderen, geborgenheid, vertrouwen, hoop en het vinden van balans.

Je bent hier altijd welkom.

Over effecten van Kundalini Yoga.

Een aantal genezende effecten van Kundalini Yoga. Mijn persoonlijke ervaringen gedurende 8 jaar:

– van de diepste burn-out en posttraumatische stress stornis naar vitaal, energiek leven

– van onzekere collega naar assertieve medewerker

– van 78 kg naar 68 kg

– van altijd gestressde perfectioniste naar ontspannen creatieveling

– van hobby naar baan

– van vertiliteit traject naar gelukkige moeder

– van resultaatgerichte iemand naar een genieter van het moment

– van hebben naar zijn

– van alles naar Inna.

 

 

Maak tijd voor je hobby.

Eke zondag in het Philips de Jong park in Eindhoven kundalini yoga op basis van vrijwillige donaties. Wordt gegeven door verschillende docenten. Afgelopen dag was ik erbij…als leerling en vervolgens als hobbyfotograaf.
MAAK TIJD VOOR JE HOBBY.

 

 

Kun je mediteren in het centrum van Londen, dan kun je het overal.

Vroeger was ik helemaal uitgeput na een dagje stad. De fun was snel weg en ik vermeide de drukke steden. Zelfs een dagje Eindhoven was me te veel. 
Nu met yoga kan ik er van genieten 🙂

 

 

Yoga en pijn.

Is het verstandig om naar de les te komen als ik me niet lekker voel of pijn heb?,- krijg ik weleens een vraag.
Het antwoord is: Ben je in staat om te komen, dan is het verstandig om dit te doen. Kun je je bed bijna niet uit dan niet. Heb je hoofdpijn, spierpijn, buikpijn of voel je je op de dag van de les helemaal uitgeput en heb je geen kracht, kom naar de les om de healing te krijgen.
Kundalini yoga kun je op twee manieren doen, je bepaalt per les of je meditatief ( ontvangen) of energiek ( weggeven) de oefeningen doet. Moet energie etui,dan zoek je de uitdaging en maak je energie los. Moet je healing krijgen, ga je liggen of zitten en adem je mee. Je doet wat je lichaam op dit moment om vraagt. Visualiseren van de oefening doet wonderen. Je ontvangt energie van de groep en het universum. Je bent welkom. Sat Nam.

 

3 Stroke Breath for Health, Energy, and Radiance.

Ben je benieuwd hoe de Kundalini yogalessen in elkaar zitten? Wat en hoe we het allemaal doen? Met deze meditatie/ ademhalingsoefening heb jij vast een voorbeeld.

Posture: Sit in Easy Pose with a straight spine, chin in, chest lifted.

Mudra: Clasp your hands together without interlacing your fingers. Lock your palms together by overlapping the fingers of each hand and crossing the thumbs. The fingers of the right hand are on top of the left hand and the fingers of the left hand wrap the outside of the right hand. Hold the hands at the center of the chest, the heart center.

Eyes: Close your eyes.

Breath: Inhale in three strokes through the mouth (1 second per stroke = 3 second inhale) and with each stroke tighten and relax the grip of the two hands very consciously. You are creating a pulse at the hands, which coincides with the stroke of the breath. Exhale through the nose in one stroke (1 second). The hands remain clasped on the exhalation, but you do not squeeze them.

Time: Continue for 15 minutes.

 

Waarom Kundalini Yoga

 

Mensen vragen mij weleens wat is er eigenlijk het verschil tussen Kundalini Yoga en andere yogastijlen?

Het antwoord zit in de defensie van het woord yoga. Yoga betekent: union, verbinding. Verbinding tussen het lichaam, mind en ziel.

Alle yogavormen trainen je lichaam, sommigen trainen je lichaam en mind. En met Kundalini Yoga leven het lichaam, mind en ziel samen, ze luisteren naar elkaar en zijn voor elkaar. Hun behoeftes worden gehoord en gerealiseerd. Je voelt het leven stromen. Je bent in balans.

De ziel is een hele belangrijke element van ons. We vergeten het vaak, terwijl het geluk voel je juist met je ziel, niet met je lichaam of mind. Denk aan het woord ” zielsgelukkig” en je begrijpt me wel.

Het zingen van mantra’s spreekt de ziel toe en maakt je je bewust van dat oneindige kracht binnen in je.

Sat nam.

 

 

Yoga en uiterlijk

Hoe kan yoga positief bijdragen op je uiterlijk en gewicht en vervangen uitputtende dieeten en kosmetische ingrepen?

Als je regelmatig yoga doet ( min 1 keer per week) ga je je bewust met je lijf om. Dit begint op de yogamat en eindt in je dagelijkse leven. Want alles wat je op de mat doet en leert wordt opgeslagen in je brein.

Jij wordt anders. Niet beter of slechter maar anders. Jij wordt steeds meer JIJ.

Jouw behoeftes worden anders. Niet beter of slechter maar anders. Ze worden steeds meer jouwe.

Jouw eetpatroon wordt anders. Niet beter of slechter maar anders. Hij wordt steeds meer …. JOUW eetpatroon. Je eet wat jouw lijf nodig heeft en niet wat een dieet voorschrijft. Maar ook in de hoeveelheiden die jouw lijf nodig heeft.

Jouw gewoontes worden anders. Niet beter of slechter maar anders. Ze worden ook steeds meer jouwe.

Voordat jij het weet. Eet jij gezond, beweegt jij voldoende, slaapt jij goed, je neemt elke ochtend ijskoude douche en doet elke dag iets goeds 🙂

Sat nam.

 

Sfeerimpressie.

Na afloop van de workshops drinken wij een kopje kruidenthee.  Thee helpt de afvalstoffen ” weg te spoelen”. Want tijdens het beoefenen van yoga zal je je bewust en onbewust inspannen en ontspannen waardoor de bloedcirculatie wordt bevorderd. 

De bloedcellen zoals we weten bezorgen zuurstof aan de organen en nemen afvalstoffen mee naar de afvoerorganen.